För Långt emellan och lite om skolmaten

Blev onödigt hopp emellan min bloggning vet inte varför jag ramla av tråden de börja ju ganska bra i somras men lite flera inlägg.
Nu har jag också lite ont om tid att skriva när jag kom på de just innan man ska iväg på jobb.
På tapeten i nyheterna har varit Skolmaten kommentarerna varierar när man läser dom på yles hemsida. Visst är de ju bra att vi blir serverade gratis mat i skolorna här i Finland men maten skulle nog kunna vara lite bättre, 0,90€/elev är inte mycket vad får man för de i butiken dom billigast köttbullarna kanske om ens d. Nå nu kan man ju egentligen inte räkna de på de här sättet men ändå. Jag ser skolmaten som serveras varje dag när jag jobbar i skolan och ibland funderar man nog om eleverna vill äta maten som serveras, den ser inte aptitlig ut alla gånger. 

Torra morotsstänger som inte smakade mycket alla vitaminer var nog ur silade ur dom här morötterna
Sen alla tillsats ämnen som finns i halvfabrikats maten kan man också fundera över. Här hemma lagar vi maten från grunden oftast de är väldigt sällan vi har färdig lagad mat. Köpte en gång va de köttpotatismoslåda för att jag hade av någon anledning inte tid att laga mat den dagen men den smaka nog så illa att ingen av dom ville ha den. 
Pastan ligger ofta och simmar i vatten och är ofta överkokt. 
Är också lite emot de här nya centralköket och cook &chill systemet då ska eleverna äta mat som är tillredd flera dagar i förväg. 
Alla barn får inte varm mat 2ggr/dag utan ska leva på de som bjuds i skolan och äter dom de inte så får dom gå hungriga resten av dagen/kvällen



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blev lite paus igen

Aj, Aj, Aj

Mystiska utslag