April går mot sitt slut

Så har vi slutet på april våren har skjutit iväg med fart, för bara en månad sen hade man ju snö på backen och nu växer gräset och träden har stora knoppar. Kommer att blomma tidigare i år än ifjol men då var ju hela våren kall hade ju nästan vinterjackan på långt in i maj. För tillfället blåser det ganska hårt där ute men de är tur att man får vara inne så behöver man inte stå ut med det :). 

Och lite blommor på gräsmattan
Rabarbern är på väg upp men det skulle behövas lite mera värme


Vårens projekt var att få uppgrävt plattor som låg halvt undan gömda i gräsmattan dock var dom betydligt större än vad jag hade tänkt.


Under veckoslutet var det tänkt att jag skulle ha varit på Doula kurs fredag och lördag men kroppen ville annat. Eller fredagen var jag ju nog på kursen men full proppad med Burana för att orka men när jag kom hem hade jag 38 graders feber, så lördagens fortsättnings dag på kursen missade jag helt. 
Nu funderar väl säkert många vad en Doula är? De börjar bli allt vanligare men kanske inte i alla öron har hört om de. Dom som är med i Folkhälsan och får tidningen så fanns där i senaste tidningen en lite upplaga om Doula. 

Men en Doula är en frivillig stödperson vid förlossning. Begreppet Doula (kommer från grekiskan: kvinna ger omvårdnad) anväds idag runt om i världen för en människa som ställer upp och stöder mamman/familjen före, under och kort efter förlossningen. Man träffar mamman/familjen några gånger före förlossningen, familjen får själva bestämma om dom vill ha en Doula med under förlossningen. sedan träffas man några gånger efter åt när familjen "landat"

Folkhälsan ordnar kurser för intresserade och börjar bli ganska utbrett från Helsingfors till Österbotten. Jag är nu den enda från Borgåtrakten som deltagit tillsvidare men är de nå flera som skulle vara intresserade så skulle det vara skoj.

Vet inte direkt varför jag vill bli en doula men de är någonting som tilltalar mej av intresse. Har alltid tyckt om att tala om min egen graviditet och förlossning när de har råkat komma på tal

Lite snö kom det ju också igår

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blev lite paus igen

Aj, Aj, Aj

Mystiska utslag