Julen är här

Nu är julen  här köket är i en enda stor kaos. Har så gott som allt fixat förutom köttbullarna de händer inte så jätte ofta att allt är färdigt. Julskinkan blev en besvikelse den krympte en hel del i ugnen så ska man köpa en fr butiken så ska man nog se till att man tar en ca 4kg skinka istället för under 3kg om man vill ha nå att äta också. De här var nu Snellmans Juhlakinkku. men måste nog säga att betalar nog lite mera och köper direkt fr köttbutiken hedan efter.

Julen över lag hör inte till mina favorit högtider. De dåliga minnena började egentligen från 12 års åldern mamma jobba på att de skulle bli så bra som möjligt under julen men de fanns annat som förstörde de hela sedan istället, ha fällt många tårar på julafton sedan dess. Men dom blev inte bättre sen heller efter de när man fyllde 16 tvärtom.
Fanns några jular som jag och min bror stod och lagade lådorna själva för att de ens skulle bli någonting av de fanns också jular där vi satt ensamma och öppnade våra julklappar. Förlåt mamma måste bara skriva ut de.
Alkohol i mängder är nå som barn ska få slippa se i sitt hem de är ok att dricka nåt glas vin till maten och glögg men allt över de är inte ok. Varje gång jag ser dessa plakat om att "ge ditt barn en nykter jul" så gör de riktigt ont i kroppen när jag tänker på vad barn utsätts för.


Julen orsakar onödigt med stress i butiker och hemma nu börjar visserligen barnen va så stora så stressen minskar. Övervägde länge om man skulle ha lagat någonting helt annat den här julen utöver de vanliga tror de får bli de nästa år. Lyckas jag få ihop skrapat pengar så vet man aldrig om de blir en tripp söderut men de är ganska stora summor man talar om när man är 4 stycken eventuellt 5. Eller så åker man på julkryssning på de sättet slipper man också julstressen.

Vet att många högaktar julen som de bästa som finns här i världen. Många barn får svinaktigt dyra julklappar andra får va utan helt och hållet.  De var ett hårsmån att mina skulle ha blivit utan från mej de här året men lyckades klara mej med hjälp av mamma som inte heller egentligen har de så bra ställt sist och slutligen. Jag lovar de gör ont när vännerna skriver att nu ska ska far å handla julklappar och själv tittar man man på kontot så ser ett två siffrigt tal och funderar hur man ska lösa d


Efter nyår ska de bli nya tag igen både när de gäller mat och vikt målet jag kommer att försöka mej på är 5kg bort till sommaren om de lyckas så återstår de att se. Och far de mera så är de alltid ett plus ha gått upp 1,5-2kg sen i våras så ganska bra har jag ändå kunnat hålla vikten tycker jag. Men sen igen har jag inte ätit så jätte mycket heller den senaste månaden. Men nog om de nu ska jag börja rulla köttbullar och fixa de färdigt så man får sätta sig ner sedan och se för en gångs skull på Kalle Ankas jul. 

GOD JUL 
SÄGER JAG ÅTER EN GÅNG

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blev lite paus igen

Aj, Aj, Aj

nya tag