Åldersgränser

Jag har länge suttit och funderat på de här med åldersgränser. Då tänker jag främst på sociala nätverk som facebook men även filmer. Är inte åldergränser till för att hållas? Facebook har ju en åldersgräns på 13 år ändå ser man 8-9 åringar som har egna profiler på facebook. Jag har förklarat för Wilhelm att varför han inte får ha en egen facebook profil ännu och att han måste vara 13 år för att få använda den. 
När det gäller filmer så kan jag ibland se liite mellan fingrarna om jag känner till innehållet men eftersom vi har barn under skolåldern så är dom flesta filmer vi ser på tillåtna eller har högst 7 års åldersgräns. På flera filmer är ju åldersgränsen till för att mindre barn kanske inte förstår innehållet i filmerna eller så innehåller de nå form av våld. Men tycker att t.o.m tecknade filmer som är tillåtna för alla barn innehåller våld eller slagsmål eller så håller dom på och skjuter på varandra inte undra på att barn är våldsamma i dagens läge :/. 
Orsaken varför jag tar upp de här är att de kom meddelande fr sonens skola om att det försigår "mobbningar" och trakasserier bland lågstadieeleverna. De finns saker som barn inte förstår som vi vuxna förstår även om barnen kanske verkar välutvecklade med ett enormt ordföråd av svåra och viktiga ord. Framför allt är deras verbala förmåga ganska oslipad och deras formuleringar kan bi sårande eller tolkas fel. De är inte elaka eller dumma men de har heller inte den sociala träningen bakom sig så som måna vuxna har
Som sagt så Wilhelm får nog snällt vänta med sitt facebook ännu 
"fast alla andra har eller är med"


Kommentarer

  1. Tänk om det funnits facebook när man själv var 9 Tänk så mycket dumheter man sku ha satt dit då. Även om man använder det som spel sida ser endå alla vad man gör där. Det borde egentl vara 16 års ålders gräns tycker jag! Stå på dej Malin bry dej inte om att andra korkade föräldrar låter sina små barn vara med i sociala medier!

    SvaraRadera
  2. Hej hur gick det, kommer din mamma att komma till er på Julen? Hoppas! Eller kanske hon bor så nära att ni kan hälsa på varann. God Jul till dig i alla fall!
    (vi känner inte varann men jag tycker ändå att det är skoj att läsa det du skriver)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej hon kom nog inte tyvärr men hoppas att hon nån jul kommer, fast det är lång väg 300km och många färjor (3st)

      Radera

Skicka en kommentar

Varje kommentar är guldvärd

Populära inlägg i den här bloggen

Blev lite paus igen

Aj, Aj, Aj

Mystiska utslag